luni, 27 aprilie 2015

Setarea prioritatilor – un pas important in alegerea unei masini pentru deplasarea in oras

Marile orase din Romania, in special Capitala, sunt tot mai sufocate de masini, iar acest lucru nu mai este de mult un secret pentru nimeni. Ambuteiajele au devenit parte din ,,rutina”, insa proprietarii de masini nu ar renunta la ele nici daca au alternative foarte bune. De exemplu, cei care au metroul aproape ar putea face maxim jumatate de ora pana la locul de munca, fata de o ora, o ora si jumate cat fac cu masina personala, dar din comoditate nu pot renunta la masina personala, chiar daca dezavantajele in detrimentul transportului in comun sunt numeroase. Sa nu mai vorbim si despre faptul ca unele persoane ar putea merge la serviciu pe bicicleta, la fel ca si in marile orase europene, dar asta este o alta discutie.


Ce a dus la formarea ambuteiajelor zilnice si la aglomerarea inutila a oraselor din Romania? In afara de infrastructura, la care a inceput deja sa se lucreze in mare parte, proprietarii de masini au cea mai mare parte din vina. Prefera comoditatea si pierderea orelor bune in trafic, in locul unui transport mult mai rapid. De asemenea, acestia mai fac un lucru gresit: nu isi aleg masina in functie de nevoile lor.

De exemplu, o familie alege sa achizitioneze o masina sau doua de teren, in detrimental uneia doar pentru oras (consum mic, dimensiuni reduse), acest lucru ducand la o aglomerare inutila a orasului si la o poluare si mai mare.

Daca oamenii si-ar seta mai bine prioritatile, ar stii sa isi aleaga masina in functie de nevoile lor. Spre exemplu: o persoana care face naveta in afara orasului poate opta pentru o masina berlina cu un motor de capacitate medie si cu masuri de siguranta sporite. Insa o persoana care nu va iesi cu acea masina din oras ar putea sa isi cumpere una adaptata orasului. Daca toata lumea ar fi procedat in felul acesta de la inceput, ambuteiajele ar fi fost mult mai putine.

Un alt lucru de care ar trebui tinut cont este faptul ca nu doar aspectul sau dotarile tehnologice sunt importante, ci si impactul asupra mediului inconjurator. Asa ca, o masina la mana a doua, eventual cu modificari aduse, dar care nu este prietenoasa cu mediul, poate fi inlocuita cu o masina noua, dar cu mai putine dotari tehnologice, deoarece acestea pot fi adaugate si pe parcurs.

In concluzie, schimbarea poate incepe de acum: daca viitorii proprietari de masini ar tine cont de nevoile lor si nu de tendinte, marile orase ar putea fi mai putin sufocate. Sa nu mai spunem si ca o masina bine aleasa pentru deplasarea in oras inseamna o cheltuiala mai mica, in comparatie cu masinile de teren utilizate in oras, care consuma extrem de mult.

Un comentariu: